Příklad rozboru jednoduché ruční práce - pilování kovů:
Dílčí téma: Pilování
rovinných ploch
Uspořádání úkonů: Činnosti:
1. Přečíst výkres Přípravná
2. Zvolit pracovní postup Přípravná
3. Připravit pracoviště, Přípravná
materiál, nástroje a měřidla
4. Upnout materiál do svěráku Výkonná
5. Pilovat nahrubo Výkonná
6. Měřit Kontrolní
7. Pilovat na hotovo Výkonná
8. Měřit Kontrolní
9. Odjehlit Výkonná
Nejdůležitější psychické předpoklady správného plnění jednotlivých úkonů při pilování:
Dovednosti: Vědomosti:
1. Dovednost čtení jednoduchého Z tech. kreslení
výkresu
2. Dovednost zvolit správný
pracovní postup Z technologie
Návyky:
3. Dovednost připravit připravit
pracoviště Pořádku na pracovišti
4. Dovednost upnout materiál Správného držení těla
do svěráku a držení pilníku
Dodržování pravidel
5. Dovednost pilovat hrubým bezpečnosti práce
pilníkem - rovinnou plochu
6. Dovednost pilovat jemným Vést pilník v rovině
pilníkem - rovinnou plochu
7. Dovednost měřit pravítkem, Správného zacházení
úhloměrem a pos. měřidlem s měřidly
Dílčí úkony a požadavky, jejichž zvládnutí vyžaduje dovednost pilování rovinné plochy plochým pilníkem:
Takto podrobně provedený rozbor jednoduché pracovní činnosti ručního obrábění kovů - pilování - nám má ukázat, co všechno naučení i na první pohled jednoduché operace obsahuje, co všechno mistr musí učni sdělit, ukázat a předvést. Co všechno musí učeň při tom zvládnout.
Z uvedeného rozboru je dále zřejmé, že zde naučené, procvičené a upevněné dovednosti a vědomostí učeň využije při učení nových operací. Před učením nové operace toto musí mistr vždy analyzovat - které úkony má učeň již zvládnuty (ty bude upevňovat) a které jsou nové (ty se musí naučit a procvičit) na jejich dokonalé předvedení a vysvětlení se musí při instruktáži zaměřit především. .
Z hlediska rozvoje vědy a techniky můžeme sledovat následující tendence v měnících se požadavcích na kvalifikaci v dělnických profesích:
Zjištění a stanovení základních pracovních dovedností pro konkrétní učební obor má důležitý význam pro rozpracování metodiky výuky odborného výcviku. Z praxe je známo, že různé dovednosti vyžadují i různý způsob nácviku. Pracovních dovedností je velké množství. Proto je účelné je utřídit do skupin podle požadavků na metodický postup při jejich osvojování. Např. lze uvést tyto skupiny pracovních činností ze strojírenských oborů, které vyžadují každá svoji metodiku nácviku:
Efektivitu z těchto hledisek dobře metodicky
připravenou instruktáž zvýší vhodně volené učební pomůcky