Vzorová cvičení pro výuku diagnostiky motoru a jejich
elektronických systémů
1.
Komunikace s řídící jednotkou vozidla Škoda Favorit diagnostickým zařízením
Bosch KTS 650.
Zadání :
Proveď propojení diagnostického přístroje Bosch KTS 650 s diagnostickým konektorem vozidla Škoda Favorit a následně komunikaci s řídící jednotkou vozidla.
Vybavení:
Cvičné vozidlo Škoda Favorit , diagnostické zařízení Bosch KTS 650, diagnostické vedení s univerzálními koncovkami , sadu propojovacích kabelů Bosch.
Postup:
Zapnout diagnostické zařízení Bosch KTS
Ve zvolené značce Škoda pomocí F4 označit diagnostická zásuvka a potvrdit entr.
V seznamu typů označit Škoda Favorit a na obrazovce se objeví obrys vozidla s vyznačením místa diagnostické zásuvky. Na této straně je znázorněn také tvar diagnostické zásuvky a označení jednotlivých pinů 1 – 5.
Diagnostické vedení:
Červená barva B+ PIN č.5 Černá barva B- PIN č.4 Zelená barva K PIN č.2 Žlutá barva L PIN č.1 Modrá barva UNI1 Bílá barva UNI2 |
|
Po připojení provedeme kontrolu připojení a zapneme zapalování .
Tlačítkem F12 spustíme načítání řídící jednotky motoru, je li vše v pořádku systém se automaticky vyhledá a na obrazovce se ukáže nápis označení systému MONO-MOTRONIC . Tímto jsme uskutečnili propojení řídící jednotky vozidla diagnostickým zařízením a můžeme pokračovat v sériové diagnostice.
Stisknutím tlačítka F12 se nám na nám na display zobrazí základní menu:
· Identifikace
· Paměť závad
· Vymazání paměti závad
· Skutečné hodnoty
· Test akčních členů
· Základní nastavení
Identifikace:
Pojem identifikace označuje číslo řídící jednotky ve vozidle.
Paměť závad:
V paměti závad řídící jednotky jsou uložené závady
- Statické – jsou ty, které trvají
- Sporadické – jsou náhodně nepravidelně vyskytující se např. vadný spoj
Příklad:
46DF – Snímač teploty motoru – otevřený výstup, zkrat, přerušení – statická závada.
Pro řešení této závady použijeme tabulku kódů závad v systému ESI – Tronic, tento program je součástí KTS 650
Vymazání paměti závad:
Je –li závada odstraněna zvolíme vymazání paměti závad a potvrdíme tlačítkem F12.
Skutečné hodnoty:
Slouží k porovnání vyčtených hodnot z řídící jednotky s hodnotami předepsanými výrobcem vozidla.
· Úhel otevření škrtící klapky
· Otáčky motoru
· Spínač volnoběhu – rozepnut – sepnut
· Zatížení motoru – 0-100 %
· Napětí v ŘJ.
· Střída odvzdušnění palivové nádrže v %
Test akčních členů:
Pomocí testu akčních členů je možno aktivovat prostřednictvím diagnostiky např. nastavovač škrtící klapky, ventil odvzdušnění nádrže, relé palivového čerpadla.
Obsah testu akčních členů je závislý na programu řídící jednotky vozidla.
Základní nastavení:
Obsah základního nastavení je závislý na programu řídící jednotky vozidla, jedná se např. kontrola a nastavení předstihu zážehu, základní nastavení škrtící klapky atd.
Pokud se jedná o nastavení předstihu jsou v tomto režimu zablokovány dynamické regulace a je možno kontrolovat hodnotu a následně nastavovat.
2.Dynamická
zkouška kompresních tlaků ve válci v závislosti na proudovém zatížení
spouštěče –Bosch FSA
740
Zadání:
Proveď dynamickou zkoušku kompresních tlaků na vozidle Škoda Favorit diagnostickým zařízením Bosch FSA 740.
Vybavení:
Cvičné vozidlo Škoda Favorit ,diagnostické zařízení Bosch FSA 740
Podmínky měření: Odstaveno zapalování a vstřikování paliva
, motor zahřátý na provozní teplotu – teplota oleje
Postup:
Při této zkoušce se vozidlo diagnostikuje při protáčení motoru spouštěčem proto musíme vozidlo zabezpečit tak, aby motor nenaskočil to znamená odpojit přívod paliva a zapalování. V našem případě se jedná o vozidlo Škoda Favorit – Mono. Motronic, proto palivo odstavíme ta, že odpojíme relé palivového čerpadla , které je umístěno vedle řídící jednotky v motorovém prostoru. Zapalování dokáže odstavit na nezbytnou dobu sám diagnostický přístroj, který zkratuje svorky zapalovací cívky15 a 1.
Zapojení diagnostického přístroje na
vozidlo:
Program – DIAGNOSTIKA - AKUMULÁTOR/SPOUŠTĚČ
Černá svorka na kostru vozidla B-
Červená svorka na napětí sítě vozidla B+
Žlutý klips na svorku 15+ zapalovací cívky
Zelený klips na svorku 1- zapalovací cívky
Indukční klešťový snímač (černý) na vysokonapěťový kabel 1, válce
Proudové kleště
Snímač teploty oleje na místo měrky hladiny oleje
Po připojení a splnění podmínek pro měření protáčet spouštěčem motor do té doby až se obrazovce objeví nápis ZKUŠEBNÍ KROK UKONČEN.
Vyhodnocení:
Vlevo dole na obrazovce se objeví žluté sloupce jednotlivých válců. U toho válce kde bylo proudové zatížení s nejvyšší hodnotou , tak má nejvyšší kompresní tlak. Ten válec, který má nejmenší proudové zatížení spouštěče má nejnižší hodnotu komprese.
Tato zkouška je prováděna za účelem porovnání jednotlivých válců a rozdíl mezi jednotlivými válci by neměl přesahovat 25%.
O zkoušce bude vyhotoven protokol s označeným výsledkem.
3.Diagnostika
snímače otáček motoru osciloskopem.
Zadání:
Proveď měření průběhu napětí na snímači otáček klikového hřídele na motoru Škoda
Favorit Mono-Motronic digitálnim osciloskopem FSA Bosch 560
Umístění snímače:
Snímač je umístěn na přírubě převodovky v oblasti setrvačníku motoru.Snímač je připojen konektorem se třemi svorkami. Podmínkou pro funkci snímače je napájení
10 V – 14V na svorkách č.
Svorka č. 2 je napěťový signál pro řídící jednotku motoru.
Průběh napětí pro řídící jednotku motoru je stejnosměrné pulzující mezi 0V a 12V a má obdélníkový tvar (pravoúhlý).
Hállův snímač snímá tvar impulsního kola, které je součástí setrvačníku motoru a má v rozmezí 180 stupňů vyfrézovány dvě výseče o velikosti 56 stupňů.Na tyto výseče snímač zavírá napětí.
Umístění snímače otáček:
Zapojení osciloskopu:
Program – Digitální osciloskop – Multi – Napětí.
Červený klips na B+
Černý klips na B-
Konektor snímače otáček propojit Y – vedením – sada propojovacích kabelů Bosch
Multi 1:
Černý na B-
Červený připojit na Y vedení ze svorky č. 2
Konektor snímače:
|
PIN: 1 – napájení snímače – 10 –14 V 2 – signál pro řídící jednotku motoru 3 – ukostření snímače |
Nastavení osciloskopu:
Osa Y do 10 V pomoci tlačítka F6
Osa X 125 ms pomoci tlačítka F5
Požadovaný tvar signálu:
|
|
Není – li naměřen požadovaný signál - snímač je vadný!
4.Diagnostika
průběhu napětí na Lambda sondě osciloskopem Bosch FSA
560
Zadání:
Proveď změření průběhu napětí na Lambda sondě vozidla Škoda Favorit Mono-Motronic pomocí osciloskopu FSA Bosch 560.
Přístroje a vybavení:
Diagnostické zařízení FSA Bosch , cvičné vozidlo Škoda Favorit , sadu propojovacích kabelů Bosch, funkční odsávání výfukových plynů přizpůsobené k měření analýzy výfukových plynů.
Podmínky měření:
Načtené závady v paměti řídící jednotky = O (bez závad)
Připravený,zkalibrovaný analyzátor výfukových plynů
Motor zahřátý na provozní teplotu tzn. teplota oleje 60 stupňů C
Těsné výfukové potrubí
Postup:
Zvolit program – DIGNOSTIKA – VSTŘIKOVÁNÍ- ENTR na obrazovce se objeví tabulka hodnot emisí a v dolní části osciloskop pro kontrolu Lambda sondy.
Propojit diagnostické vedením Multi 2 s konektorem od Lambda sondy. Konektor se nachází v oblasti nad spojkou motoru. Jedná se o čtyř pinový konektor. Na straně od Lambda sondy mají jeho vodiče toto barevné označení:
Konektor:
Pin č. 1 bílý minus pól do ŘJ Pin č.2 bílý napětí vyhřívání lamdasondy Pin č.3 šedý - mínus pól do ŘJ Pin č.4 černý – signál do ŘJ |
|
Konektor propojit Y vedením příslušného tvaru.
Diagnostické vedení Multi 2:
Černý klips na B-
Červený klips připojit k Y vedení od černého vodiče (signál pro ŘJ)konektoru.
Natočit motor a nechat běžet ve volnoběžných otáčkách.
Nastavení osciloskopu:
Osa X časová základna 5 sekund.
Osa Y do 1 Volt
Požadované hodnoty:
Motor běží ve volnoběhu, a požadovaný průběh skokového napětí Lambda sondy by měl být v rozsahu od 0,1V do 0,9V.
Počet změn na časové základně 5 sekund nejméně 2,5 krát
Motor běží ve zvýšených otáčkách cca 2500 – 3000 ot./min. požadovaný počet změn cca. 30 krát/min.
Delta U větší jak 0,6V
Hodnota CO do 0,5 %
Požadovaný oscilogram:
Volnoběžné otáčky:
Zvýšené otáčky
Naměřená hodnota:
5.
Diagnostika, kontrola a nastavení bateriového zapalování testerem FSA Bosch
560
Zadání:
Proveď dynamickou kontrolu úhlu sepnutí kontaktů a bod zážehu na motoru Škoda 120.
Nářadí a vybavení:
Cvičný motor ve stojanu Škoda 120
Diagnostické zařízení FSA Bosch 560
Dílenské nářadí – šroubovák plochý, plochý klíč 8/10, spárové měrky 0,4mm.ráčnu, nástavec č. 30
Požadované hodnoty:
Otáčky motoru volnoběh ot /min |
800 +/- 30 ot/min |
Úhel sepnutí kontaktů % |
55+/-5 % |
Bod zážehu volnoběh |
8+/- 2 stupně před HÚ |
Bod zážehu 2500 – 2800ot/min |
Min . 35 stupňů |
Postup:
Provést kontrolu, popřípadě statické nastavení vzdálenosti kontaktů přerušovače zapalování .
Otočit motorem do takové polohy, aby kontakty byly maximálně rozevřené a jejich vzdálenost zkontrolovat spárovou měrkou o tloušťce 0,4mm.
Není li tomu tak vzdálenost upravit – povolit šroubek zajištění pevného kontaktu a seřídit na vzdálenost 0,4mm.
Připojit diagnostické. zařízení na vozidlo
Černá svorka na kostru vozidla B-
Červená svorka na napětí sítě vozidla B+
Žlutý klips na svorku 15+ zapalovací cívky
Zelený klips na svorku 1- zapalovací cívky
Indukční klešťový snímač (černý) na vysokonapěťový kabel 1, válce
Snímač teploty oleje na místo měrky pro hladinu oleje.
Nasadit na výfuk. potrubí odsávání.
Podmínky měření:
Statické nastavení vzdálenosti kontaktů (0,4mm)
Motor zahřátý na provozní teplotu (60 stupňů C)
Zajištěné vozidlo proti pohybu
Zapnuté odsávání výfukových plynů
Měření úhlu sepnutí kontaktů:
Program – DIAGNOSTIKA – PRIMÁR – ENTR
Natočit motor , volnoběžné otáčky – seřídit na hodnotu 800 ot/min.
Načíst hodnotu úhel sepnutí kontaktů požadovaná hodnota 55+-5%
Není li požadovaná hodnota zastavit motor a upravit vzdálenost kontaktů a znovu zkontrolovat.
Seřízení:
Větší úhel sepnutí = zmenšit vzdálenost kontaktů.
Menší úhel sepnutí = zvětšit vzdálenost kontaktů
Měření bodu zážehu:
Program – DIAGNOSTIKA – BOD ZÁŽEHU – ENTR
Natočit motor , volnoběžné otáčky – seřídit na hodnotu 800 ot/min.
Po natočení motoru se nám rozbliká stroboskopická lampa .
Stroboskopickou lampu nasměrujeme na řemenici motoru a zpožďovacím kolečkem na lampě nastavíme značku na řemenici ke značce horní úvrati ( o stupňů).
V tomto okamžiku přečteme údaj na obrazovce přístroje a porovnáme ji s požadovanou hodnotou.
Seřízení:
Jsou li naměřené hodnoty rozdílné bod zážehu seřídíme otáčením tělesa rozdělovače.
Zvětšit bod zážehu = otáčet tělesem proti směru otáčení rozdělovače.
Zmenšit bod zážehu = otáčet tělesem rozdělovače po směru otáčení rozdělovače.
Protokol o měření:
Vyhodnocení:
Vozidlo nesplňuje požadované hodnoty je
nutné hodnoty seřídit.
6.
Diagnostika, emisní analýza výfukových plynů Bosch FSA
740
Zadání:
Proveď kontrolu, popřípadě seřízení motoru Škoda Favorit 136 – karburátor.pomocí emisní analýzy výfukových plynů diagnostickým zařízením FSA Bosch 740.
Vybavení:
Diagnostické zařízení FSA Bosch 740
Cvičné vozidlo Škoda Favorit 136 – karburátor
Data pro seřízení vozidla –Autodata 1995
Dílenské nářadí – plochý šroubovák prodloužený 3mm, šroubovák krátký 4mm.
Vhodné odsávání výfukových plynů s možností použití odběrové sondy pro analyzátor.
Zapojení diagnostického přístroje na
vozidlo:
Černá svorka na kostru vozidla B-
Červená svorka na napětí sítě vozidla B+
Indukční klešťový snímač (černý) na vysokonapěťový kabel 1, válce
Snímač teploty oleje na místo měrky pro hladinu oleje.
Nasadit na výfuk. potrubí odsávání.
Podmínky měření:
Připravený a zkalibrovaný analyzátor.
Zahřáté vozidlo na provozní teplotu ( teplota oleje 60 stupňů C)
Bezvadná funkce zapalování.
Těsnost sacího potrubí.
Těsnost výfukového potrubí
Zajištěné vozidlo proti pohybu.
Postup:
Zahřát vozidlo na provozní teplotu
Připojit diagnostické zařízení k vozidlu (viz.kapitola zapojení přístroje)
Program – označit FSA – stisknout F12 – označit –EMISE – stisknot F12.
Následně se na obrazovce objeví tabulka hodnot.
Natočit motor nechat běžet na volnoběžné otáčky.
Až se v horní části obrazovky objeví nápis analyzátor připraven nasadíme do výfukového potrubí odběrovou sondu analyzátoru.
Následně kontrolujeme tabulku naměřených hodnot a porovnáváme je s hodnotami od výrobce vozidla.
Kontrolu hodnot provedeme též na zvýšené otáčky tj. 2500 – 3000 ot/min, hodnota musí být ustálena nejméně 30 sekund.
Požadované hodnoty:
Volnoběžné otáčky 800 + - 50ot/min
Kysličník uhelnatý CO – 0,5 – 1,5 %
Uhlovodíky HC – do 500 ppm
Kysličník uhličitý CO2 – do 15 %
Kyslík O2 - do 2,5 %
Hodnota lambda 0,97 – 1,03 na zvýšené otáčky
Seřízení karburátoru:
Volnoběžné otáčky – dorazový šroub škrtící klapky ( A )
Otáčky zvýšit – šroub A točit doprava
Otáčky snížit – šroub A točit doleva
Hodnota CO – šroub bohatosti směsi ( B )
Hodnotu CO zvýšit – šroub bohatosti B točit doleva
Hodnotu CO snížit – šroub bohatosti B točit doprava
Naměřené hodnoty před seřízením:
Naměřené hodnoty po seřízení: